Hur man gör sin egna batik tröja och lite bilder<3

Hej Olivia här sorry borry för att jag inte har skrivit ngt men jag har varit inne på tumblr och ja....
Men Aja jag tänkte berätta vad jag gjorde igår med en kompis
Vi gjorde batik tröjor och ni som har tittat in på min insta vet att jag har en speciel kärlek till batik tröjor...lixom
I'm addicted to tye dye ;)
Haha jag tänkte lägga upp lite bilder på hur det gick









Japp jag snodde dem från min mammas blogg
www.ekostil.se 
Japp ekostils Tanja är min mamma
Aja jag lägger ut lite tips på vad man behöver:
1. Två eller flera PET-flaskor (för att ha färgerna i)
2. Färgerna vilken färg som helst (men det ska va textilfärg som du kan hitta på panduro kostar ca 50-60kr)
3. Tröjorna eller vad du vill färga på och ta gärna ngt ljust för det blir snyggare
4. Ha en gamal handduk när du färgar för det färgar överallt
5. Snoddar du kommer att behöva snoddar eller tråd

Så här gör du:
1. Du tar PET-flaskorna och fyller på med vatten ca hälften 
2. Sen så tar du färgen och häller i den i PET- flaskan och skakar så att det blandas ut
3. Du ta tröjan eller vad du nu ska färga på och knyter den men trådar eller snoddar
4. Sen är det bara och börja färga häll på med färg (det kan inte bli fel...typ)
5. Sen när du har färgat klart så tar du bort snoddarna och sjöljer av den överflödiga färgen från plagget och så ska su låta dem torka 
6. När dem har blivit hyfsat torra så stryker du dem och sen ska dem in i tvättmaskinen 
Sen är det bara för dem att torka och så kan du sen ha på dej dem
Jag lägger ut en bild på vilka tekniker man kan göra det i


Japp och sen var det dagens tips 



Japp det va väll det så bai
Klem 
//Olivia 


Kommentarer
v.s säger:

Hej! hur mycket färg ska det vara i pet-flaskorna?

Svar: Ungefär 1dl man får köra på ögonmått eftersom ju mer färg du har desto starkare blir de men om du bara vill ha pastel färger så är de mer vatten än färg

Hoppas att du fick ett rimligt svar

Kram olivia <3
Felicia, Olivia & Nea

2014-11-27 | 17:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback